En anonym fotograf sa en gång “Once photography enters your bloodstream, it’s like a disease”, och visst stämmer det! Innan man blir riktigt biten behövs dock lite kunskaper inom det tekniska. I denna kursdel går jag genom bländaren och det som kallas för skärpedjup.

Exponering
Att exponera i fotosammanhang betyder att du utsätter sensorn i ditt kamerahus för ljus under en viss tid. Låter krångligt kanske, men det är faktiskt precis vad du gör när du trycker på din avtryckare för att ta en bild. Det finns mängder med böcker om exponering och kan bli hur avancerat som helst (och vi kommer tala mer om detta framöver) men detta är själva grundtanken:

Vi förutsätter att du när du tar en bild vill exponera sensorn med 100% ljus för att den skall bli rätt exponerad. För mycket ljus ger en för ljus bild (överexponerad) och för lite ljus ger en för mörk bild (underexponerad). Hur du skall exponera din sensor är beroende av ljuset du har att arbeta med i varje given situation, det finns ingen ”standardexponering” som fungerar överallt. För att fånga upp alla färger och undvika utfrätta ljusa partier eller detaljlösa mörka partier så gäller det att exponera rätt.

Överexponerad bild

Överexponerad bild

Underexponerad bild

Underexponerad bild

Rätt exponerad bild (100%)

Rätt exponerad bild (100%)

Tre sätt att styra exponeringen
Det finns tre sätt att styra exponeringen så att du alltid hamnar på ett ljusinsläpp på exakt 100% varje gång du tar en bild. Dessa tre sätt är genom att justera bländaren, slutaren och/eller ISO-talet.

I denna kursdel skall vi prata om hur du kan påverka exponeringen med din bländare och hur bländaren påverkar bilden på andra sätt.

Bländarens fysik

Bländaren är ett justerbart ”hål” uppbyggt av ett antal lameller som sitter i kamerans objektiv. Du som fotograf kan kontrollera storleken på bländaren och därmed också hur mycket ljus den skall släppa igenom till din sensor. Detta är dock ingenting du behöver gissa dig till, vilken bländare du kan använda hjälper din kamera dig att välja genom dess ljusmätare. Din kamera mäter ljuset och informerar om vilket bländarvärde som kan vara lämplig i just de ljusförhållanden du befinner dig i.

Bländaren justeras vanligtvis med en ratt på kamerahuset. På vissa kameror sitter det även en ring på objektivet där du kan välja din bländare. Vilken storlek på bländare som du har valt syns oftast både i kamerans sökare och/eller på en digital display på själva kamerahuset.

Bländarsteg
Jag vet att detta kan vara konstigt och svårt att ta till sig, men om det är någonting som du skall lära dig inom kamerateknik så är det följande.

– Ett LÅGT bländarvärde ger en STOR bländare
– Ett HÖGT bländarvärde ger en LITEN bländare

Bländarsteg löper från 1,4 till 22 på följande sätt:

1,4 – 2 – 2,8 – 4 – 5,6 – 8 – 11 – 16 – 22

Varje steg i riktning från vänster till höger gör att kameran exponerar hälften så mycket ljus som steget innan, bländarens area halveras alltså med varje steg.

En kamera som är inställd på bländare 5,6 i ett ljusförhållande där det egentligen behövs en bländare på 4 kommer alltså att ha en för liten bländare och endast exponeras 50%. Detta leder till att bilden blir underexponerad och för mörk.

Förutom siffrorna ovan kan ofta halva eller tredjedels bländarsteg väljas och det händer även att man ser bländarsteg utanför serien ovan som till exempel 1,0 och 32.

Teknisk förklaring (överkurs)
Bländarens storlek i millimeter, alltså diametern på bländaren, kan räknas ut med följande formel:

objektivets längd i millimeter / bländarvärdet = bländarens millimeter i diameter.

Detta är förklaringen på varför ett lågt bländarvärde ger en större bländare och varför bländarvärden ofta skrivs med ”f/” framför där ”f” står för focal length (objektivets längd eller brännvidd). f/2,8 är alltså egentligen formeln som beskriver bländarens diameter i millimeter. Formeln är även delvis förklaringen till varför vissa objektiv är så stora och tunga, helt enkelt på grund av att den fysiska storleken på bländaren är enorm, ibland så stor som 150mm.

Att tänka på när du köper ett objektiv
Objektiv med en stor maximal bländare kallas ofta för att vara ”ljusstarka” på grund av att de har en bra förmåga att släppa fram mycket ljus till sensorn, även i mörkare situationer. Detta kan för vissa fotografer vara den absolut viktigaste egenskapen vid inköpet av ett objektiv. Fotografer som fotograferar djur i skymning, sportfotografer eller fotografer som tar mycket bilder inomhus är exempel på detta.

Tyvärr är det oftast så att objektiv med stora maximala bländare även kostar mycket pengar (det finns oftast billigare varianter med mindre maximala bländare). Dessutom blir objektiven i många fall stora och tunga att bära på. Inför varje köp kan det därför vara smart att tänka igenom vad objektivet skall användas till.

Skärpedjup
Nu vet du att bländarvärdet du ställer in på din kamera är viktig för att få en perfekt exponering på din sensor. Förutom att känna till detta så påverkar även bländaren bilden på ett annat sätt, den förändrar nämligen hur djupt skärpan sträcker sig in i bilden. Detta kallas för skärpedjup och är viktigt att känna till då det kan användas som ett kreativt verktyg då du skapar dina bilder.

– En STOR bländare skapar ett KORT skärpedjup
– En LITEN bländare skapar ett LÅNGT skärpedjup

När bör du använda ett kort skärpedjup (stor bländare)?
Exempel på när du vill använda en stor bländare för att skapa ett kort skärpedjup är vid fotografering av djur, porträtt eller sport. Du vill då ofta isolera skärpan till att enbart sträcka sig lika djupt in i bilden som ditt objekt gör. Du vill ofta även göra bakgrunden så suddig som möjligt för att ditt motiv skall förtydligas och lixom hoppa fram ut bilden. Porträttbilder med långa skärpedjup och skarp bakgrund ger oftast ett rörigt intryck då bakgrunden stör huvudmotivet.

Nedan ser du exempel på tre bilder med ett kort skärpedjup.

Kreativt skärpedjup

Kreativt skärpedjup

Fokus på en enda fågel

Fokus på en enda fågel

Extremt kort skärpedjup

Extremt kort skärpedjup

När bör du använda ett långt skärpedjup (liten bländare)?
Landskapsbilder är exempel på då du oftast vill använda ett långt skärpedjup, en liten bländare. Betraktaren vill kunna se skärpan från förgrunden ända bak till horisonten för att få en bra överblick av vad landskapet innehåller.

Skärpa från förgrund till bakgrund

Skärpa från förgrund till bakgrund

Skärpa på hela bron

Skärpa på hela bron

Tänk efter innan du fotograferar
Ta första steget mot att börja tänka som en fotograf genom att inför varje bild fundera på om du vill ha ett långt eller kort skärpedjup, alltså en liten eller stor bländare. Testa gärna detta med din egen kamera och se hur skärpedjupet ändras om du väljer att fotografera med bländare 4 (f/4) eller bländare 22 (f/22).

Tre saker påverkar skärpedjup
Förutom bländarens storlek finns det två andra saker som påverkar skärpedjupet som vi skall prata mer om senare men jag nämner dem ändå nu.

Det andra är närheten till ditt motiv, står du nära motivet som du har i fokus blir ditt skärpedjup kortare än om du står längre ifrån.

Det tredje som påverkar skärpedjupet är längden på ditt objektiv, ju längre objektiv du har (teleobjektiv exempelvis) ju kortare blir ditt skärpedjup.

Tre saker påverkar alltså ditt skärpedjup:

– Bländarens storlek
– Närheten till motivet
– Längden (brännvidden) på ditt objektiv

Nästa lektion
Nästa gång skall vi snacka slutare och hur den påverkar ljusinsläppet till sensorn och andra egenskaper i bilden.